My geleerde en gewaardeerde broer,
Ek antwoord kortliks op jou vriend se brief en reaksie op my preek (ek
neem aan dis E54: Gaan in!). Natuurlik is jy welkom om hierdie antwoord
ook vir hom aan te stuur.
1. Waarom só reageer op
die preek - wat myle weg is van die kwessies wat hy aansny? Dit
laat my lont ruik. Is jou vriend 'n Christen? Ek bedoel wedergebore. Indien
nie, is sy kwaai reaksie 'n goeie teken. Let op, ek praat nie van sy
oortuigings nie, maar van sy reaksie, want dan dui dit waarskynlik op 'n gewete
wat nie tot rus wil kom nie - en sulke mense is dikwels nie ver van
die Koninkryk af nie. Maar genoeg hieroor.
2. Ek is nie 'n
fundamentalis nie (wel in die sin wat die woord ’n honderd jaar gelede gebruik
is, maar nie in die sin wat dit vandag gebruik word nie). Terwyl ek met alles
in my glo dat die Bybel deur die Heilige Gees geïnspireer is, glo ek nie dat
alles letterlik verstaan moet word nie. Sonder twyfel is daar talle gedeeltes
wat beeldspraak/simboliek gebruik. Dis tog so duidelik soos daglig. Maar
uiteraard pla dit my nie in die minste nie - ek lees die betrokke
gedeeltes soos ek enige simboliek lees.
Wat
die eerste 11 hoofstukke van Genesis betref, kan niemand met finale sekerheid sê wie
dit geskryf het, wanneer dit geskryf is, en hoeveel daarvan letterlik verstaan
moet word nie - en dit geld by uitstek die eerste 3 hoofstukke.
3. Daar is baie
toegewyde en ware Christene wat Gen 1-3 nie letterlik lees nie, en ek het geen
swaard met hulle te kruis nie; inteendeel. Hoe jy dit egter lees, hou uiteraard
nie net implikasies in vir jou historiese oortuigings nie, maar ook vir jou
siening van die geskape werklikheid om jou.
3.1 So aanvaar, byvoorbeeld, 'n
briljante wetenskaplike en toegewyde Christen - Francis S.
Collins, hoof van die "Human Genome Project" -
evolusie. Dit beteken dat hy 'n baie ou skepping (biljoene jaar) aanvaar en dat
God middelik geskep het. Sy boek "The Language of God" (uitgewers:
Thomson Gale - Detroit, New York, London), is nie net baie
interessant nie, maar ook hoogs insiggewend. Dit beteken nie dat ek dink hy is
reg nie, maar van die tafel af kan 'n mens nie 'n man van sy statuur vee
nie (net die ewigheid hou vir ons finale antwoorde oor hierdie kwessie
in). As jy nog nie sy boek gelees het nie, verkoop jou volstruisleerskoene en
kry 'n kopie (ek is oortuig dit is steeds in druk).
3.2 Dan is daar diegene (en daar is
baie van hulle, en ek voel myself nie ontuis in hulle geledere nie) wat glo dat
daar wel ewolusie binne grense was (hulle onderskei dus tussen ewolusie,
wat hulle aanvaar, en ewolusionisme, wat hulle as 'n spekulatiewe
filosofie beskou - en hulle is vir seker reg). Hulle glo dus dat
die grense tussen die 4 ryke van stof, plant, dier en mens nie oorgesteek is
nie (en ek dink nie die wetenskap kon nog ooit afdoende bewys dat dit wel
gebeur het nie; dit is bloot 'n aanname - wat "hook, line and
sinker" gesluk word deur naïewe miljoene). 'n Moeite-werd boek oor hierdie
standpunt, is Norman L. Geisler en Frank Turek; I don't have enough faith to
be an Atheist; Crossway, 2004. Ook dié boek is steeds in druk. Verkoop jou
flannelbroek en kry hom in die hande, as jy hom nog nie het nie.
Hierdie standpunt aanvaar dus ook 'n baie ou skepping, met Gn 1-3 se
skeppingsdae as baie lang tydperke. En is dit regtig 'n ketterse siening? Die
argumente van sewe-kalenderdae-Christene, hoewel nie sonder gewig nie, kan waarskynlik
almal, meen ek, beantwoord word. In elk geval gaan die letterlike verstaan
van Gn 1-3 gebuk onder enorme probleme - waarvan die botsing met
die getuienis van verantwoordelike wetenskap en voor-die-hand-liggende-waarneming
nie die geringste is nie. Per slot van rekening is algemene en besondere openbaring
in volkome harmonie. En dit sal uiteraard in ons denke ook die geval wees, mits
ons beide openbarings van God aan die mens reg verstaan.
4. Die voordeel (en dis
enorm) van bg. twee beskouings, is dat dit toelaat dat geloof en
verantwoordelike wetenskap heel gemaklik hand-om-die-lyf loop. Te veel
onkundige en kwaadwillige nie-Christene dink dat Bybelgelowiges hulleself noodwendig
kop-in-die-sand bluf. Terwyl dit dalk waar is van baie naïewe Christene, wil ek
graag glo dat dit nie van my geld nie - wat as 28-jarige
kwasi-natuurwetenskaplike en windgat-ingenieurtjie 'n uit-die-bloute en
lewensveranderende ontmoeting met die opgestane Christus gehad het en na byna
40 jaar steeds kinderlik-gelowig (maar ook gevul met die vrese van die Here) my uitstrek na die dag as ek die almagtige en
ewige Skepper van hemel en aarde van aangesig tot aangesig sal ontmoet. Of daar
geleentheid vir vrae sal wees, weet ek nie, maar ek sal nogal graag wil weet
presies hoe die kosmos ontstaan het, en oor hoe 'n lang tydperk. En ek sal
myself staal vir ’n antwoord wat dalk nooit deur iemand hier en nou bedink is
nie. Maar laat ons gladnie verbaas wees as al hierdie nuuskierigheid op daardie
stadium verdwyn het nie, met die enigste vraag wat oorbly - hoe ons
Hom beter en beter kan ken en verheerlik.
Groetnis.
jbiC
Nico
Skitterend, eerlik en gebalanseerd. Baie dankie.
ReplyDeletegroete
Johannes